A marketingtrendeket nemcsak megfigyeljük, de be kell építeni a stratégiánkba, hogy versenyképesek és relevánsak maradjunk a piacon. A jól megalapozott marketingstratégia a sikeres vállalkozás építésének egyik mozgatórugója.

Amit a fogyasztók ma akarnak, igényelnek és elvárnak a márkáktól, az közel sem olyan, mint öt évvel ezelőtt. A digitális marketingtrendek folyamatosan változnak, ami arra kényszeríti a vállalkozásokat, hogy stratégiájukat ennek megfelelően alakítsák.

1. Növekvő videó és Livestreaming használat

A 2022-es marketingtrendekhez hasonlóan a márkák továbbra is nagymértékben fognak a YouTube-on, a TikTok-on és az Instagram-on hirdetni, és 2023-ban is a videós tartalmak erejét fogják felhasználni a fogyasztók bevonására és a velük való interakcióra.
erősebb kapcsolatot teremtenek az ügyfelekkel. A kérdések-válaszok valamint webináriumok szervezésével személyre szabottabb interakciókat kínálnak majd a videoüzeneteken keresztül.
A YouTube Shorts, az Instagram Reels és a TikTok mind olyan rövid formátumú videóformátumok, amelyek az elmúlt években robbanásszerűen elterjedtek.

2. Influencer marketing teljesítményarányos fizetési modellje

A folyamatos alkotói együttműködések 2023-ban egyre nagyobb teret nyerhetnek, és a márkák hosszabb időre kereshetnek partneri kapcsolatot a legfontosabb véleményformálókkal. A hosszabb távú influencer-együttműködések segíthetnek a márkáknak hitelesebb tartalmakat létrehozni és nagyobb márkahatást elérni. Ezért az influencerek valódi márkanagykövetekké válhatnak, és az új termékfejlesztéshez vagy a marketingkommunikációhoz releváns meglátásokkal segíthetik a vállalatokat.
Eddig sok tartalomkészítő a rajongóik számát használta a promócióban részesülő tartalmak díjának kiszámításához. A hiúsági mérőszámokról a valós benyomások és elkötelezettség felé történő elmozdulással azonban a marketingesek egyre inkább teljesítményarányos fizetési modelleket követelhetnek. Az alkotók fizetése így 2023-ban megváltozhat, és a költség per elkötelezettség (CPE), költség per kattintás (CPC) vagy affiliate modelleket részesítheti előnyben.
Tekintettel a közösségi platformok és a közönség ismeretére és megértésére, a professzionális influencereket kreatív igazgatóként és executive producerként lehet felfogni.

3. Eseménymarketing kapcsolattartással a fókuszban

A vállalkozások visszatérnek a személyes rendezvényekhez, hogy kapcsolatot teremtsenek az ügyfelekkel és növeljék a márkaismertségüket. Akár egy pop-up üzletet hozunk létre, akár szponzorálunk egy kiállítást, vagy részt veszünk egy iparági konferencián erősthetjük a potenciális vásárlókkal és partnerekkel a kapcsolatot. Számos kreatív módja van annak, hogy ezt a bevált marketingstratégiát beépítsük vállalkozásunkba.
Tavaly a vállalatok 50 százaléka számított arra, hogy 2022-ben több személyes rendezvényen vesz részt, mint 2021-ben. Ez az online marketingtrend várhatóan 2023-ban is folytatódik, mivel a vállalkozások felismerik a személyes interakciók értékét a leadek konvertálásában és a hosszú távú ügyfélkapcsolatok kialakításában.

4. Podcastok és saját gyártású tartalmak

A tartalomkészítők 26 százaléka használja a podcastingot közönségének elérésére. A podcastok segítségével elérhetjük a rendkívül elkötelezett közönséget, és eredeti, vonzó tartalmakat hozhatunk létre, amelyeket a hallgatók könnyen letölthetnek vagy streamelhetnek. Az iparágában működő befolyásos személyiségekkel is együttműködhet, hogy növeljük a márkánk ismertségét.
2023-ban a podcasting mint marketingeszköz tovább fog növekedni a márkák számára. Kiváló módja a gondolatvezetés kiépítésének, a hiánypótló szakértelem fejlesztésének és a bensőségesebb ügyfélkapcsolatok kialakításának. Akár más márkákkal, influencerekkel vagy iparági szakértőkkel együttműködve, a podcasting segíthet versenyelőnyt teremteni a piacon.

5. Interaktív marketing lehetőségek

Az interaktív marketing olyan stratégia, amely interaktív elemek, például játékok, kvízek, felmérések és kalkulátorok beépítését jelenti az online tartalomba. Segít megragadni a figyelmet és mélyebb szinten bevonni a felhasználókat.
Akár egy online játékot hozhatunk létre, amely kapcsolódik a cégünk profiljához, akár egy influencerrel együttműködve készíthetünk egy közösségi média kvízt, vagy közvélemény-kutatást építhetünk be az oldalunkba, sokféleképpen kihasználhatjuk ennek a marketingstratégiának az előnyeit. Az interaktív marketing sikerének fokozásához ö

6. Omnichannel marketing: Integrált online és offline ügyfélélmény

A hatékony omnichannel ügyfélélmény biztosításának feltétele a kommunikáció személyre szabása, az adatok és elemzések felhasználása az ügyfelek megfelelő időben történő megcélzására a megfelelő üzenettel, valamint a következetes üzenetküldés minden csatornán.
A fogyasztók 45 százaléka világszerte azt is állítja, hogy felhagyna egy márkával, ha az nem személyre szabott ügyfélélményt nyújtana neki. A vállalkozások több fronton is versenyeznek – ár, minőség, szállítási sebesség -, de minden az ügyfélélményen múlik.
Az online és offline csatornák integrálásával és az összes érintkezési ponton következetesen magas színvonalú élményt nyújtva a márkák erősebb kapcsolatot építhetnek ki ügyfeleikkel, és több eladást érhetnek el. Akár kiváló ügyfélszolgálatot kínálunk, akár személyre szabott ajánlásokat építünk be marketingkampányainkba, akár időszerű promóciókat nyújtunk e-mailben és SMS-ben, az omnichannel marketing segíthet olyan személyre szabott élményeket létrehozni, amelyek miatt az ügyfelek visszatérnek hozzánk.

7. A Z generáció erősödő befolyása

A Z generáció egy olyan demográfiai korcsoporttá nőtte ki magát, amely a digitális média és technológia által uralt világban nőtt fel. Ennek eredményeképpen döntéshozatali folyamatuk jelentősen eltér az ezredfordulós társaikétól miközben egyre erősebb vásárlóerővel bírnak és kritikusak, mert szerintük:

  • vállalatoknak állást kell foglalniuk társadalmi kérdésekben (pl. környezetvédelem, emberi jogok),

  • nagyobb valószínűséggel vásárolnak olyan cégektől, amely jól bánnak a dolgozóikkal,

  • az influencerektől származó ajánlások az egyik legmeghatározóbb tényező a vásárlási döntésükben.

A Z generációnak szóló marketing nem csak arról szól, hogy megértsük, hogyan vásárolnak és hogyan fogyasztanak médiát. Hanem az értékeik, viselkedésük és attitűdjeik megértéséről is. Azok a márkák, amelyek kapcsolatot szeretnének teremteni a Z generációval, javíthatják az eredményüket.

8. A tartalommarketing költségvetések növekedése

A tartalommarketing-büdzsék növekedése a fizetett terjesztési csatornák, köztük a közösségi média és a display hirdetések használatának növekedését is ösztönzi. A nagyobb költségvetéssel a marketingesek új taktikákkal kísérletezhetnek, és konkrétabb célközönséget célozhatnak meg, hogy gyorsabban elérjék céljaikat.

Felhasználó által generált tartalom

A Z generációnak szóló marketing egyik hatékony módja a felhasználók által generált tartalom (User Generated Content). Ennek segítségével a márkák kihasználhatják a fogyasztóik véleményét és ajánlásait, hogy bizalmat és hitelességet építsenek a fiatalabb közönség körében. Ez magában foglalhatja a közösségi influencerekkel való partnerséget, vagy a vásárlók ösztönzését arra, hogy készítsenek és osszák meg termékértékeléseiket, ajánlásaikat, fotóikat vagy videóikat. Az alkotói gazdaság erőteljes erővé vált a mai digitális környezetben, és a Z generációnak szóló marketing azt jelenti, hogy nagyon oda kell figyelni a tartalommarketing trendekre és egyre nagyobb teret adni neki.

9. Inkluzív marketing

A marketingszakemberek 46 százaléka úgy véli, hogy a sokszínűség, a méltányosság és a befogadás támogatása azt jelenti, hogy a márkáknak kulturálisan relevánsnak kell lenniük a közösségi médiában. Az inkluzív marketingstratégiák segíthetnek a márkáknak abban, hogy jobban kapcsolódjanak a különböző kultúrák, nyelvek és hátterek közönségéhez.
Az inkluzív marketingstratégia kidolgozásához a márkáknak célközönségük kulturális auditjával kell kezdeniük. Ez az audit magában foglalja az olyan kulcsfontosságú demográfiai adatok gyűjtését, mint az életkor, a nem, az iskolai végzettség és a foglalkoztatási státusz.
Ezután a márkák mérlegelhetik, hogyan használhatják meglévő erősségeiket az alulreprezentált célközönség megcélzására. Egy vállalat például olyan tartalmakkal érheti el a női fogyasztókat, amelyek a nemek közötti egyenlőséget vagy a kisebbségi csoportok támogatását népszerűsítik. A célközönségükhöz hasonló meggyőződésű vagy értékrendű influencerekkel való együttműködés szintén segíthet a márkáknak a fogyasztói bizalom és hitelesség kiépítésében.

10. Adatvédelem

Az adatvédelmi stratégia részeként a Google Chrome harmadik féltől származó sütik támogatása 2024 végéig megszűnik. Ennek következtében azoknak a vállalatoknak, amelyek marketingkampányaik végrehajtásában nagymértékben támaszkodnak a harmadik féltől származó cookie-kra, új stratégiákat kell kidolgozniuk, és az első féltől származó adatokra kell átállniuk.
Az első féltől származó adatok magukban foglalják a fogyasztóktól közvetlenül a felmérések, ügyfélismereti és elemzési eszközök segítségével gyűjtött információkat, míg a vállalatok a harmadik féltől származó adatokat az online felhasználói viselkedés sütiken keresztül történő nyomon követésével gyűjtik.
A marketingszakemberek 47 százaléka 2022-ben a belső, első féltől származó adatgyűjtési folyamatok javítására összpontosít, ami várhatóan növekedni fog a következő években. Bár az első féltől származó adatok nagyobb kihívást jelenthetnek, mint a harmadik féltől származó adatok, mélyebb megértést nyújthatnak az ügyfelek igényeiről és preferenciáiról. Ezért is kiemelten fontos a saját adatbázis építés, hogy az ügyfelekről minél többet tudjunk meg mi magunk és eszerint építsük a jövőben a stratégiát.
Manapság minden vállalkozás gyorsan változó környezetben versenyez, és a marketingeseknek folyamatosan fejleszteniük kell stratégiáikat és taktikáikat, hogy egy lépéssel előttük járjanak. Ahogy a Google új algoritmusokat dob ki, új technológiák jelennek meg, és ahogy a világ egy lehetséges recesszió felé tart, agilisnak, innovatívnak és adatvezéreltnek kell maradnia, hogy 2023-ban is sikeres legyen.

Forrás:

Filó Angéla Katalin

Marketing Mentor

Minőségi ügyfelek és marketing támogatás

Megvalósult projektek

Oktatási cég – minőségi ügyfélszerzés lehetőségeit kérte, majd a workshopjait népszerűsítő kampányban 27%-uk beiratkozott a képzésre.

Webshop – forgalom növelés mellett erősíteni akarta az online értékesítést és a márka ismertségének növelését külföldön.

Informatikai cég – új arculatot és weboldalt kért, mely megnövelte a szolgáltatásai iránti keresletet és a befektetők érdeklődését is.