A leadgenerálásra- vagyis a potenciális ügyfelek adatainak, (például e-mail címének, számának) megkeresésére – a termékünk vagy szolgáltatásunk számára az online térben korlátlan lehetőség kínálkozik. Számtalan módszer segít abban, hogy folyamatosan gondoskodjunk az ügyfelek utánpótlásáról az online térben.
Mondhatjuk azt, hogy a lead generálás minden vállalkozás számára nélkülözhetelen, amelyet nem lehet elhanyagolni vagy figyelmen kívül hagyni és folyamatos munkát igényel. A leadgenerálás különböző módszerekkel történhet, mint például fizetett hirdetésekkel, SEO-val az oldalunkon, cikkekbe ágyazott tartalommarketinggel, közösségi média ötletes marketinggel, gondozott címlistából küldött e-mail marketinggel stb.
Nem ugyanazt a marketingstratégiát használjuk a márkanév ismertségének növelésére, mint amit egy utolsó pillanatban indított kampányt a készletkiárustás meghirdetésére.
Nézzük, milyen lehetőségek vannak a piacon:

1. Google Ads hirdetések

A Google hirdetési hálózata az egyik legismertebb hirdetési hálózat, mely 2000. október 23-án indult el, és ez az első online hirdetési modell. Az internetezők több mint 80%-a a Google-t használja keresőmotornak. Az átlagos konverziós arány pedig 5% körüli, ami elég jónak mondható.

A Google hirdetések előnyei:

  • A hálózaton keresztül mindenféle leadet megtalálhatunk,

  • Az összes hirdetési hálózat közül ez a legszélesebb körű célzást biztosítja,

  • Jól mérhető a kampány sikere,

  • Azonnali eredményeket mutat,

  • Magas megtérülési aránnyal számolhatunk.

A Google hirdetések előnyei:

  • Megfelelő landing oldallal és a megfelelő információkkal kell rendelkeznünk, ha a potenciális ügyfeleket ki akarjuk szolgálni,

  • Magas CPC (költség per kattintás), ha erősen versenyképes iparágban tevékenykedünk,

  • Túlzsúfolt (túl sok szereplő van jelen fizetett hirdetések futtatásában),

  • Képzett kollégákra van szükség a kulcsszókutatáshoz és a hirdetési kampány futtatásához, ami további költségeket jelent.

2. META hirdetések

A Meta a Facebook anyavállalata egy forradalmi közösségi média platform a világon. Manapság joggal mondhatjuk, hogy a Facebookon bármilyen személyt vagy vállalkozást megtalálhatsz, aki nincs ott az szinte nem is létezik. A felhasználók nagyobb része azonban idősebb 34 évnél idősebb, az ez alatti generáció inkább más platformokon van hangsúlyosabban jelen (a Facebookot sokan csak a Messenger miatt használják ebben a fiatalabb korcsoportban). Az üzleti modellje, az a monetizációs politika, amelyben a vállalkozások számára teszi lehetővé, hogy a közösségekben potenciális vásárlókat találjon meg és akár értékesítsen számukra.

Az META hirdetések előnyei:

  • Széles ügyfélkör (Magyarországon 2023-ban több mint 7,4 millió felhasználója van),

  • Lead generálás (A FB-on maximális számú leadet generálhatunk),

  • Könnyen beállítható a kampányokkal dolgozhatunk,

  • Költséghatékony, jól riportolható és könnyen beállítható (folyamatos tanulást igényel).

Az META hirdetések hátrányai:

  • Erős a verseny és drágulhatnak a konverziók (mivel költséghatékony hirdetéseket kínál, sok céget vonz, hogy alacsony költséggel fedezzék fel a platformot akik önkéntelenül is felverik az árat),

  • Még kevésbé ismertek a funkciók és a hatékonyság a helyi support hiánya miatt (2023-tól már van helyi support, ami nagyban javíthat a versenyképességén),

  • Nem minden vállalkozás számára alkalmas (alkohol, dohányzás, pénzügyi ajánlatok korlátozása).

+ Instagram hirdetések

A képek és rövid videók megosztásán alapuló közösségi platform a második legnagyobb ilyen felület a világon Magyarországon 3 millióan használják, valamivel nagyobb a fiatalok aránya – a 34 év alatti generáció itt a felhasználók 50 százalékát teszi ki, míg a Facebook esetében nagyjából a népességnek megfelelő eloszlást látunk (pontosabban: a fiatalok ott inkább már picit alulreprezentáltak). Az Instagramot például meghódították az úgynevezett Reels-videók, amelyek használatával különböző beépített kreatív eszközök segítségével, például hanggal, matricákkal, effektusokkal színesítve mesélhetjük el vállalkozásunk történetét, mutathatjuk be termékeinket és inspirálhatjuk a közönségünket.

3. LinkedIn hirdetések

A LinkedIn a legnagyobb üzleti profil hálózat, ahol több ezer vállalkozást és szakembert érhetünk el. Magyarországon 1,1 millió felhasználót érhetünk el, akik legnagyobb arányban a 25-34 évesek (60 százalék feletti részesedéssel), míg további 20 százalékot tesz ki a 34-54 évesek csoportja. Kiemelkedő a felsőfokú végzettségűek aránya a platformon (66 százalék), de heti rendszerességgel mindössze a lakosság 3 százaléka használja. A leadgenerálás/ügyfélszerzés esélye pedig nagy, ha a megfelelő terméket vagy szolgáltatást választjuk a hirdetéseken keresztül történő népszerűsítéshez. 2013. július 23-án a LinkedIn bejelentette, hogy elindítja a szponzorált posztokat és hirdetéseket a különböző vállalatok számára, amivel egyre többen élnek.

Az LinkedIn hirdetések előnyei:

  • Megfelelő szakmai célzást végezhetünk (mivel a LinkedIn-en mindenki szakmai profillal van fent, így ez specifikus közönség.)

  • Erős szakmai elköteleződéssel találkozhatunk (nagy az esélye, hogy könnyen szakmailag megbízható és lojális érdeklődőre tudunk célozni a hirdetéseinkkel.)

  • Többféle hirdetéstípust hozhatunk létre (személyes üzenetet, képek, videók, cikket stb.)

Az LinkedIn hirdetések hátrányai:

  • Nehéz minden vállalkozás számára leadeket találni a LinkedIn-en,

  • A CPC (költség per kattintás) magas, mint más hálózatokhoz képest,

  • Földrajzi korlátozás (nehéz hirdetéseket futtatni egy adott helyen),

  • A személyes üzenetek sokszor személytelennek tűnnek, ha nem fogalmazunk jól.

4. Twitter hirdetések

A Twitter szintén egy közösségi platform, de teljesen más, mint a többi. Mindent lefed a legfrissebb hírektől kezdve a szórakoztatóiparon át a sportig és a politikáig, ahol teljes történetet osztanak meg élő kommentárokkal. A Twitteren 280 szavunk van, hogy megosszuk másokkal a tapasztalatainkat és történeteinket. A Twitter 2010-től van lehetőség hirdetéseket megjeleníteni, itthon 450 ezer felhasználója van.

Az Twitter hirdetések előnyei:

  • Alacsony verseny (összehasonlítva más hirdetési hálózatokkal kevesen használják)

  • Nincsenek földrajzi korlátozások (könnyen beállíthatunk célokat, régiókat)

  • Kis jelenlét, de minőségi célcsoport (akiket elérünk, azoknak minőségi tartalmakkal könnyen elkötelezhetünk)

Az Twitter hirdetések hátrányai:

  • Drága (hirdetések drágák lehetnek, más platformokkal összehasonlítva)

  • Mérsékelt elérés (hirdetéseink megjelenéseik előtt először a moderációra kerülnek és ez néhány hirdetőnél akár 6 napig is eltarthat)

  • Kevésbé felhasználóbarát (Google és a FB hirdetésekhez képest)

5. Youtube hirdetések

A videomegosztó lehetőséget nyújt a vállalatok számára, hogy termékeiket és szolgáltatásaikat a különböző influencerekkel/véleményvezérekkel népszerűsítsék. A Youtube 2007 augusztusában kezdte meg a videón belüli hirdetések futtatását. A videómegosztón 7,3 millió hazai regisztrálót tud magáénak, ahol az a jellemző, hogy a felhasználók megnéznek egy-egy videót, de nem iratkoznak fel csatornákra. Ugyanakkor a TikTok generálta verseny miatt a YouTube is elindította saját, rövid videókra építő platformját a Short-ot, amely megjelenik magyar felülettel is.

A Youtube-hirdetések előnyei:

  • Jobb elérés (a videos tartalmak a legnépszerűbbek) Közvetlen kapcsolat a közönséggel (azonnali visszajelzéseket kaphatunk)

  • Segít a márkaismertség növelésében (image kampányra tökéletes)

  • Célzott (Geotargetálás előnyei, hogy pontosabban tudunk régióra is célozni)

  • Érzelmi kapcsolat (több video, több emóció)

A Youtube-hirdetések hátrányai:

  • Drága (A videohirdetések más hirdetésekhez képest drágák, így nagy költségvetésre van szükség, ha a Youtube hirdetéseket választjuk a leadgeneráláshoz).

  • Kihagyható (A felhasználó könnyen kattint 5 mp után a hirdetésátugrásra, vagy vásárolhat Youtube-előfizetést a reklámmentes streaminghez)

6. TikTok hirdetések

A kínai alapítású, rövid videókra alapozó csatorna exponenciális növekedést tudhat magáénak az elmúlt években, felhasználóinak száma havi 2 millió aktív magyar felhasználó van jelen. A fiatal közönséget megcélzó vállalkozások számára a TikTok a megfelelő hely. A leginkább a telefonos applikációra építő csatornán egy átlag felhasználó közel 70 percet tölt az egy-két perces videók nézésével, bár a platformot óvatosan használják szakmai tartalmakat vagy professzionális termékeket forgalmazó cégek.

TikTok hirdetések előnyei:

  • Szórakoztató (felhasználók táncolhatnak, színészkedhetnek, parodizálhatnak folyamatos interakcióval)

  • Nyilvánosság ereje (szinte bárkiből képes márkát építeni a felület, hamar meg lehet tanulni)

  • Újdonságok (a közösség napról-napra bővül újabb korcsoportokkal és szakmai tartalmakkal, érdemes mielőbb komolyan foglalkozni vele akinek a célcsoportja jelen van a platformon)

TikTok hirdetések hátrányai:

  • Generáció (a fizetőképes kereslet még nem olyan erős a platformon, hisz nézők csak 25 százaléka 45 év feletti)

  • Gyenge tartalom (még nem érett a közönség a komoly szakmai tartalmakra, hisz az összes TikTok-felhasználó 47%-a10-29 éves korosztályba tartozik)

  • Reputáció (komoly következményekkel járhat, ha nem megfelelő tartalmat készítünk, vagy bízunk influencerekre,

+ Érdekesség, amiről jó ha tudunk:

Snapchat

Az eltűnő üzenetekre (leginkább képekre) alapozó csatorna felhasználóinak száma 1,1 millió Magyarországon, míg világszerte 240 milliót közelít a számuk. A fiatalok csatornájaként indult alkalmazásnak nem sikerült az ami a TikToknak, vagyis a növekedése jelentősen lelassult a kezdeti lendület után, és nem sikerült az idősebb korosztályokat meghódítania. Ezért viszont a Z generáció körében jelentős az elkötelezettség iránta – a felmérések tapasztalata szerint ugyanis a fiatalok előszeretettel használnak olyan közösségi média csatornákat, amelyekben ők alkotják a felhasználók zömét.

Pinterest

A tematikus képmegosztó oldal leginkább a nők körében népszerű a világon és Magyarországon is. A közel 1,5 millió hazai feliratokozó 80 százaléka nő, ám a korosztályi megoszlás nagyjából egyenletes. A felmérések szerint a médiumot a hazai lakosság 47 százaléka ismeri és 18 százaléka legalább heti szinten használja.

Következtetés:
Több nagy szereplő van a hirdetési hálózat piacon, de nem mindegyik lesz releváns választás az üzleti céljainkhoz. Alaposan át kell tanulmányozni a felületeket a hirdetések beállatásai előtt, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy megfelelnek az elvárásunknak és a költségvetésünknek.

Forrás:

Filó Angéla Katalin

Marketing Mentor

Minőségi ügyfelek és marketing támogatás

Megvalósult projektek

Oktatási cég – minőségi ügyfélszerzés lehetőségeit kérte, majd a workshopjait népszerűsítő kampányban 27%-uk beiratkozott a képzésre.

Webshop – forgalom növelés mellett erősíteni akarta az online értékesítést és a márka ismertségének növelését külföldön.

Informatikai cég – új arculatot és weboldalt kért, mely megnövelte a szolgáltatásai iránti keresletet és a befektetők érdeklődését is.